9 d’octubre del 2025

Two Decades of Digging

Two Decades of Digging

Two Decades of Digging

Two Decades of Digging és un llibre de col·leccionisme de pintura en esprai antiga del projecte Cap Matches Color (CMC) de tres col·leccionistes nord-americans anònims. Aquesta entrada tracta la segona edició en anglès i tapa tova (rústica).

Els autors, el projecte i el llibre

Dels autors només en puc dir que són tres, col·leccionistes, nord-americans, anònims i amb una alta probabilitat escriptors de graffiti de la vella escola. No n'he sabut trobar gaire més. Prefereixen promocionar el projecte que no pas a ells mateixos.

El projecte està enfocat en el col·leccionisme, la preservació i la difusió de la cultura de la pintura en esprai antiga. El focus cobreix temes des de l'ús, passant per l'adquisició, fins al mateix disseny dels gràfics de les llaunes (i material gràfic relacionat).

Two Decades of Digging
House & Garden Colors for 1980

Al llibre hi trobarem paraules dels autors, d'escriptors de graffiti, de col·leccionistes i de testimonis de la fabricació de pintura, així com fotos de peces de graffiti, de pintura en esprai antiga, de material gràfic, de llocs on s'ha cercat i mostres del que s'ha trobat.

El llibre contè els següents apartats: Introduction by Mare139, Cap Matches Color, Color Theory, Early Advertising, Knowledge, The Hunt, Color Charts, The Norristown Story, Collections i Display Signs.

Two Decades of Digging
El coneixement dels escriptors de graffiti

Aquest és més que un llibre

El que ha fet Cap Matches Color no s'havia fet mai abans i espero que es repeteixi almenys a Europa. Els autors han recopilat no "només" totes les llaunes de pintura en esprai antiga dels EUA sinó també tot el que les envolta.

Descobrir com als EUA les revistes de casa i jardí (decoració i bricolatge) van influenciar no només en les tendències de colors que els lectors utilitzarien sinó en els colors que els fabricants inclourien a les seves cartes de colors i viceversa és sorprenent.

Anècdotes de com els escriptors de graffiti aconseguien els esprais en els seus inicis i de com els col·leccionistes aconsegueixen els mateixos esprais, ara en perill d'extinció! Etiquetes, catàlegs, cartes de colors, expositors, caixes, anúncis, articles de revistes...

La història del graffiti no és completa sense la història de la pintura en esprai antiga i la història de la cultura hip hop tampoc ho és sense llibres com aquest, que aprofundeixen en parts menys conegudes dels fonaments dels elements.

Two Decades of Digging
La cacera dels col·leccionistes

La meva història del llibre

Quan vaig descobrir aquest llibre fent recerca per internet, ja estava esgotat i només es podia aconseguir a preus força elevats. Un dia remenant la web d'SprayPlanet vaig descobrir que tenien una nova edició i el vaig acabar afegint a una comanda.

La meva intenció al comprar aquest llibre era tenir una referència impresa d'algunes de les llaunes d'esprai antigues més conegudes dels EUA i d'Europa, per poder dibuixar-les sense pantalles. Ara tinc la part nord-americana però em falta l'europea!

Two Decades of Digging
Cada apartat el seu color amb les seves dades tècniques

A qui li pot agradar?

El llibre és força interessant per a qualsevol que s'estimi la cultura hip hop i, en especial, l'art de l'escriptura. Des dels escriptors de la vella escola que investiguen els orígens als EUA, passant pels que estudien la història de l'art, fins als col·leccionistes de pintura en esprai antiga, pels que és un imprescindible.

Two Decades of Digging
Als llocs més insospitats es poden trobar grans tresors

Dues edicions, quina és millor?

No he pogut veure mai l'Edició del 2015 però, pel que vaig parlar amb l'Ongi (l'única persona que conec que sé que el té i el major col·leccionista de llaunes d'esprai que conec) i per les dades i imatges que he trobat a internet, només es diferència en les mides (més gran), la tapa (dura), el contingut (menor) i el preu (major).

Per una banda preferiria l'Edició del 2015, perquè és la primera, de millor qualitat i, sobretot, perquè les imatges es deuen veure millor, sobretot alguns detalls petits. Per altra banda prefereixo l'Edició del 2020, perquè contè 400 imatges (50 noves), és més fàcil de trobar, ve retractilada, és més econòmica i és la que tinc. Tu tries.

Two Decades of Digging
Només una pàgina amb un parell de fotos on apareix MTN

Fitxa:

Títol: Two Decades of Digging
Autor: Cap Matches Color
Any: 2015/2020
Versió: Segona Edició 2020
Enquadernació: Tapa tova (rústica)
Número de pàgines: 144
Editorial: Cap Matches Color
Llengua: Anglès
ISBN: 978-163649325-1
Dimensions: 15.2 x 22.7 x 0.8 cm


Two Decades of Digging
La segona edició sobre primera per comparar tamanys

On trobar-lo:

Si t'ha agradat aquesta entrada i vols comprar el llibre des d'aquí mateix, clica l'enllaç.


Compra Two Decades of Digging (tapa tova, SprayPlanet)
o
Compra Two Decades of Digging (tapa tova, Cap Matches Color)


Entrades relacionades:
Repainting Subway Art
Training Days
Parets que parlen
Contact High
Spray Nation
Cartograffy - Volume Two
Flamboyant Grey Matter
2 Dozen Years of Egghead by Cheo
Gene Kong (Zona 84)
Hip Hop Family Tree
Cheech Wizard's Book of Me
Vaughn Bodē's Poem Toons
Apocalypse 91: Revolution Never Sleeps
Friday Foster
Back In The Days
Egostrip - Book 1
One Week with 1UP
Fast or Die
BCN ZNIART
Barcelona Showdown
Classic Hits: New York's Pioneering Subway Graffiti Writers
Street Fonts: Graffiti Alphabets from Around the World
All City Queens
Graffiti Mujer - Arte urbano de los cinco continentes
Street Art
BCN NYC Street Art Revolution
Barcelona 1000 Graffitis
Getting Up Again
Getting Up
La gràfica del hip hop a Barcelona - Els orígens
Graffiti - Arte urbano de los cinco continentes
Hip Hop Files: Photographs 1979-1984
Rap. 25 años de rimas
Wall and Piece
Pioners del graffiti a Espanya
Spraycan Art
Subway Art

9 de setembre del 2025

Old School Sabadell 2025 (2)

Old School Sabadell 2025

El 15 de juny de 2025 es va celebrar la setena edició de la trobada Old School Sabadell organitzada per True Style SBD a Sadadell Sud i, com que encara no havia anat mai a aquesta trobada (els que em coneixen saben que rarament vaig a esdeveniments on no hi arribi el metro), hi vaig assistir per veure de què anava la cosa.

Normalment no faig dues parts d'un mateix esdeveniment, a menys que pugui fer les fotos del dia que es va celebrar i d'uns dies després amb totes les peces acabades. Aquest no és el cas però n'hi havia tantes que he decidit fer una primera part amb una breu crònica i fotos de la gent i aquesta segona part amb totes les peces.

D'entre els molts que van pintar només anomenaré els que recordo haver-hi parlat: AEEC, Caneda, Dem, Fil, Flash, GranZeta, Ongi, Pako, Rize, Silvia i Zudiote.

A continuació, unes quantes fotos de les peces de la trobada.

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Decorfest 2024

Fitxa:

Trobada: Old School Sabadell
Edició: Setena - 2025
Organització: True Style SBD
Preu: Gratuït
Data i hora: 15 de juny de 2025 de 10 a 18h
Lloc: Carrer Puig i Cadafalch de Sadadell (al costat de Rodalies Sabadell Sud)


Entrades relacionades:
Old School Sabadell 2025 (1)
Old School Sabadell 2025 (2)


3 de setembre del 2025

Old School Sabadell 2025 (1)

Old School Sabadell 2025

El 15 de juny de 2025 es va celebrar la setena edició de la trobada Old School Sabadell organitzada per True Style SBD a Sadadell Sud i, com que encara no havia anat mai a aquesta trobada (els que em coneixen saben que rarament vaig a esdeveniments on no hi arribi el metro), hi vaig assistir per veure de què anava la cosa.

Normalment no faig dues parts d'un mateix esdeveniment, a menys que pugui fer les fotos del dia que es va celebrar i d'uns dies després amb totes les peces acabades. Aquest no és el cas però n'hi havia tantes que he decidit fer aquesta primera part amb una breu crònica i fotos de la gent i una segona part segona part amb totes les peces.

Uns dies abans vaig contactar amb uns quants amics que potser hi podríen anar i finalment vaig quedar amb el Hate directament al mateix lloc, controlant per arribar més o menys a una hora semblant. Vaig arribar a Rodalies Sabadell Sud cap a les 11:30, vaig trucar al Hate i vaig anar cap a la zona de la trobada.

El lloc és un tram de carrer tallat al trànsit. Al costat de les vies del tren hi havia un pàrquing a l'aire lliure, al costat de les naus industrials hi havien els murs per a pintar i al centre, sobre l'asfalt, hi havia l'escenari i algunes paradetes de venda de roba, art, pintura i servei de bar, imprescindible per a calmar la calor.

Sabíem que hi trobaríem gent i així va ser. Molta gent. Majoritàriament escriptors de graffiti, ja que els escriptors convidats als murs autoritzats són el plat fort d'aquesta trobada, tot i que l'organització també compta amb una petita representació dels elements principals de la cultura hip hop.

Per l'escenari van passar els deejays Ramzéh, Técnica Intacta, Pin, Sad i Falafel, així com l'emcee Raze que va fer la presentació amb la col·laboració del bboy Briky, que tenia el parquet davant de l'escenari per anar fent cyphers mentre sonava la música i pintaven els murs. Els escriptors convidats segons el cartell van ser:

Saturno, Foham, BigZeta, Kone, Zoen, Pako, Maga, Astro, Rezo, Dela, Hit, Fil, Supe, Flash, Noble, Gota de Abril, Ome, Eslicer, Baste, Erizo, Tasyer, Sermon, Uri, Kets, Axia, Caneda, Salvia, Zudi, Sik, Werens, Beon, Evils, Reos, Ongi i Stor.

Jo diria que van pintar-hi uns quants més... a més dels escriptors espectadors. Entre el públic assistent també hi havien breakers de la vella escola, emcees i deejays de l'era daurada, així com d'altres generacions. Alguns van sortir al cypher i d'altres al micro lliure. Ambient familiar amb tallers de graffiti i break per a nens.

El servei de barra va ser imprescindible, tot i que amb la intensa calor no hi havia qui es quedés a dinar a peu dret sota el sol. Nosaltres vam marxar a un Burger King proper (feia 15 anys que no en visitava cap) amb aire condicionat, taules amb seients còmodes, menjar calent i beguda freda. Vam dinar, descansar i tornar.

A l'hora de finalització em vaig començar a acomiadar i marxar. Quan m'acostava a l'estació vaig sentir que cridàven per fer la foto de família, que em vaig perdre perquè feia tard a una trobada tribunera a Terrassa... Va ser un gran dia a recordar, malgrat les altes temperatures de l'onada de calor. Si tinc l'oportunitat, repetirè!

D'entre els molts que van venir només anomenaré els que recordo haver-hi parlat: Absure 2000, AEEC, Bre, Briky, Can, Caneda, Chino, Dem, Figueres, Fil, Flash, GranZeta, Hate, Jaime, Juanma, Koa, Lluís, Metro, Neas, Norek, One, Ongi, Pako, Pop, Raze, Rize, Saker, Silvia, Slader, Split, Thee i Zudiote.

A continuació, unes quantes fotos del festival.

Escriptors de graffiti pintant i xerrant
Old School Sabadell 2025

Dreadful i Jaime
Old School Sabadell 2025

Hate i Dreadful
Foto de Jaime Fernandez Aparicio
Old School Sabadell 2025

Taller de graffiti per a nens (personalització de gorres)
Old School Sabadell 2025

Presentació de la trobada a l'escenari
Old School Sabadell 2025

Dreadful i Koa
Old School Sabadell 2025

L'Slader amb la nova samarreta de Laca de bombilla
Old School Sabadell 2025

Parlaments del Raze amb el Briky
Old School Sabadell 2025

El Raze al micròfon
Old School Sabadell 2025

El Chino, el Koa, l'Split i el Dreadful
Foto de Jaime Fernandez Aparicio
Old School Sabadell 2025

El Juanma, el Figueres i el One d'Street People
Old School Sabadell 2025

El Hate, el One i el Figueres mirant l'àlbum del Briky
Old School Sabadell 2025

El Briky anima a sortir als breakers
Old School Sabadell 2025

Els deejays cercant els vinils amb els millors breaks
Old School Sabadell 2025

El Figueres s'arrenca a sortir al cypher
Old School Sabadell 2025

El Jaime fotografiant al Briky
Old School Sabadell 2025

L'Ongi fent una peça a partir de tres esbossos
Old School Sabadell 2025

El Lluís, el Briky, el Saker, el Hate i el Bre
Old School Sabadell 2025

L'AEEC i el Bre
Old School Sabadell 2025

El Bre, l'Slader i el Hate
Old School Sabadell 2025

Vista inicial d'un dels murs
Old School Sabadell 2025

Vistra central d'un dels murs
Old School Sabadell 2025

Vista final d'un dels murs
Old School Sabadell 2025

Molt bon ambient a la trobada
Old School Sabadell 2025

Darrers retocs d'última hora a les peces
Old School Sabadell 2025

Fitxa:

Trobada: Old School Sabadell
Edició: Setena - 2025
Organització: True Style SBD
Preu: Gratuït
Data i hora: 15 de juny de 2025 de 10 a 18h
Lloc: Carrer Puig i Cadafalch de Sadadell (al costat de Rodalies Sabadell Sud)


Entrades relacionades:
Old School Sabadell 2025 (1)
Old School Sabadell 2025 (2)