13 de novembre del 2016

Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

El 28 d'octubre de 2016 es va celebrar el debat Conservar l'art urbà? dins de la trobada Openwalls Conference 2016 i, com l'any passat em va agradar molt la xerrada de Martha Cooper & Jay Edlin, els Daplé Crew hi vam assistir.

Openwalls Conference 2016 és la quarta edició d’una trobada internacional de gestors, programadors, artistes i públic, que aborda la gestió d’intervencions urbanes autònomes a l’espai públic, organitzada per Openwalls, una xarxa de murs legals per pintar.

Vaig començar la jornada Openwalls visitant el mural de Sixe a Alfons X i després vaig anar a dinar a Universitat per arribar d'hora al CCCB. El lloc d'enguany no era l'auditori de l'any passat però la sala en forma d'V era prou gran. Vaig agafar un parell de llocs.

Javier Abarca presentant del debat
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Javier Abarca, artista, investigador i docent especialitzat en graffiti i art urbà i fundador d'Urbanario, va presentar el debat i als participants, així com moderar i traduir de l'anglès al castellà les intervencions en anglès d'un dels participants.

Intervenció d'Elena Gayo
[En pantalla: Pintada de Tots junts podem parar la SIDA d'en Keith Haring]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Elena Gayo, restauradora, conservadora i directora i assessora científica del MURAL SAC del GEIIC, va fer un repàs de la conservació de pintures murals, des del romànic com les de Sixena al MNAC, fins al present com el de Tots junts podem parar la SIDA al Raval.

Intervenció d'Elena Gayo
[En pantalla: Repintada de Tots junts podem parar la SIDA d'en Keith Haring]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Vull remarcar aquest mural d'en Keith Haring que va pintar a Barcelona el 1989, que el MACBA va calcar el 1992 abans que desaparegués i repintar a partir dels calcs el 2014 i que es podia veure des de la finestra del CCCB mentre parlava l'Elena Gayo.

Intervenció d'Elena Gayo
[En finestra: Detall de Tots junts podem parar la SIDA d'en Keith Haring]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

És un bon exemple de planificació de conservació de dades d'una obra que anava a desaparèixer per a una futura reproducció, ja que l'emplaçament original estava molt malmès, es va demolir i l'obra es va reproduir a un nou emplaçament.

Intervenció de Christian Omodeo
[En pantalla: La pregunta no és "si"]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Christian Omodeo, responsable de Le Grand Jeu i comissari de la polèmica exposició Street Art – Banksy & Co. L’arte allo stato urbano, va començar sentenciant que la pregunta no és "si" s'ha de conservar, perquè ja fa temps que es fa, sinó "com".

Intervenció de Christian Omodeo
[En pantalla: Obra d'Above a l'exposició Street Art – Banksy & Co.]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

El comissari de la polèmica exposició va exposar que, a més de mostrar art urbà de diferents autors i països, es pretenia impulsar un debat internacional per consensuar un procediment tècnic i legal per a la conservació i acabar amb l'actual situació.

Intervenció de Christian Omodeo
[En finestra: Detall de presumpte mural d'Above]
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Mentre explicava el procediment seguit amb les obres de Blu i l'ambient es començava a caldejar, no em vaig poder estar de pensar que sobre el nou mural de Keith Haring hi havia un presumpte* mural d'Above que també es veia per la finestra.

Intervenció de Jorge Rodríguez-Gerada
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Jorge Rodríguez-Gerada, artista i activista, va donar la seva opinió sobre la conservació des del punt de vista de l'autor i no va trigar en encendre's per defensar al seu amic Blu, a qui van arrencar i exposar les seves obres sense el seu consentiment.

Sector conservador al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

El torn de preguntes va començar amb conservadors presents entre el públic que van reconduir el debat cap als procediments de conservació i, per un moment, va semblar que la temperatura baixaria una mica però només ho va semblar per un moment.

Bolonyesos defensors d'en Blu al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Entre el públic també hi havien presents uns bolonyesos que venien a defensar la posició d'en Blu, contradir el procediment seguit i queixar-se perquè el resultat només havia aconseguit que l'autor tapés totes les seves obres de Bolonya.

Kafre amb el micro al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Entre el públic també hi havien presents un bon número d'artistes indignats, no només pel cas d'en Blu sinó per la part que els podia tocar si patien una situació similar. El Kafre va fer un parell d'objeccions molt ben raonades per l'Elena Gayo i el Christian Omodeo.

Enden amb el micro al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

També em van agradar molt les reivindicacions d'Eden i Tacto, des del punt de vista dels escriptors de graffiti, tocant el tema dels tags i els throwups, majoritàriament menystinguts però part essencial i fonament del graffiti.

El debat al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Crec que majoritàriament estem d'acord en que s'hauria de consensuar un procediment tècnic i legal per a la conservació però aquest no s'hauria de fer només entre conservadors, museòlegs, galeristes, polítics i advocats... I els artistes?

El debat al torn de preguntes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

En la meva opinió s'hauria de començar pels artistes, i no només quatre cotitzats sinó una representació completament diversa d'estils i respecte de carrer, i reservar sempre el dret d'autor pels que no vulguin que la seva obra sigui conservada i explotada.

Un debat inflamat però sense víctimes
Conservar l'art urbà? - Openwalls Conference 2016

Tot i ser un debat inflamat no hi van haver víctimes. Dic això perquè al dia següent a la Nau Bostik ja rondaven històries: que si s'havien insultat, que si s'havia arribat a les mans... Rotundament no. Va ser intens però no ens passem!!!

Després del torn de preguntes va acabar el debat i vaig aprofitar per presentar-me a l'Eden, a qui seguia per IG però a qui no coneixia en persona. El Diamond i jo vam continuar el debat i sent d'un mateix grup no ens vam posar d'acord.

La meva valoració del debat és molt positiva. Va ser molt interessant poder aprendre per on van els trets, escoltar tots els punts de vista, debatre i tenir enllaços on poder aprofundir el tema. S'ha de saber per poder opinar i, sobretot, per poder actuar.

Qui em conegui sabrà que m'interessa molt la documentació, contextualització, preservació, conservació i digitalització de suports escrits, gràfics i sonors de la història del hip hop, fonament del projecte del que forma part aquest bloc.

No tinc cap crítica a fer del debat i només em queda fer un suggeriment: Que l'any vinent portin al Henry Chalflant i a un escriptor de graffiti dels que va fotografiar a Subway Art per fer una xerrada com la de l'any passat (i fer realitat un altre petit somni).

Nota sobre el presumpte* mural: Dic presumpte perquè no puc assegurar ni que sigui d'Above ni que sigui un mural. Malgrat que les múltiples fletxes apuntant "per sobre" siguin una característica de l'obra de l'artista, també podria ser l'obra d'algú altre o fins i tot un paper pintat interior o un anunci exterior. No n'he trobat referències.

Totes les entrades d'aquesta edició a l'entrada Openwalls Conference 2016.

Entrades relacionades:
Martha Cooper & Jay Edlin - Openwalls Conference 2015
Openwalls Conference 2016
Presentació All City Queens - Openwalls Conference 2016
Conferència Keep The Faith - Openwalls Conference 2016
Els murs - Openwalls Conference 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada